Så arbetar vi vid ett strömavbrott

Vår beredskapsorganisation är igång dygnet runt årets alla dagar. Vid fel i vårt högspänningsnät, det vill säga ett större fel, sker larm automatiskt till vår personal som börjar felsöka.

Ytterst sällan varar ett avbrott varar mer än två timmar och oftast är avbrottstiden kortare än så. Inträffar felet under ordinarie arbetstid förkortas tiden vanligtvis ytterligare. Det som tar längst tid är själva felsökningen. När orsaken väl har identifierats har vi goda möjligheter att snabbt koppla elen en annan väg.

Lyssna på radion
Vid längre avbrott informeras alltid P4 Radio Sjuhärad. Har du ingen batteridriven radio i hemmet är alternativen att lyssna på P4 via en bilradio eller smartphone.

Innan du felanmäler
Kontrollera först om felet finns lokalt i din fastighet, se vår felsökningsguide. Om inte, kontakta vår felanmälan på 033-13 07 15. Är det upptaget så beror det på att någon annan ringer och då har vi redan fått kännedom om felet. Det är väldigt ovanligt att det inträffar mer än ett avbrott samtidigt.

Svårt att ge besked inledningsvis
Vi påbörjar alltid felsökning direkt när ett avbrott inträffar men vi har ett stort nät att söka igenom. Innan vi har hittat själva felet har vi heller ingen uppfattning om hur länge störningen kommer att pågå. Har du däremot inte fått tillbaka elen inom två timmar, kontakta vår felanmälan, då kan vi med största sannolikhet ge ett besked.

Telefonnummer till felanmälan: 033-13 07 15.

Var förberedd!
Bra att alltid ha hemma är en ficklampa med extra batterier, extra säkringar, stearinljus och tändstickor. Bor du på landet är ett gasolkök också bra att ha.

Tänk på att kyl och frys ofta klarar av att behålla kylan i många timmar vid ett strömavbrott om de inte öppnas.

 

Vårt elnätsområde

 


 


Läs mer:

Informationsblad om effektbrist och frånkoppling av el.
Frankoppling.pdf

Vanliga frågor om frånkoppling av el vid effektbrist.
Vanliga_fragor.pdf

Inloggning Mina Sidor